TURYSTYKA
KRAKOWSKA AKADEMIA
FAQ
::
Szukaj
::
Użytkownicy
::
Grupy
::
Galerie
::
Rejestracja
::
Profil
::
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
::
Zaloguj
Forum TURYSTYKA Strona Główna
»
Filozofia
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Ogólne
----------------
Makroekonomia
Geografia turyzmu
Filozofia
Demografia
Międzynarodwe stosunki polityczne
J.włoski
J.hiszpański
Ogłoszenia
J.niemiecki
J.rosyjski
G1+G3
G2
G4+G5
G6+G7
J.francuski
Wiadomości od starościny
Laboratorium
Grupa 1
ADMIN GADU GADU: 8881900
Grupa 2
Grupa 3
Grupa 4
Seminarium licencjackie
Miczka Krystian
Krauz Krystyna
Roman Kowalski
Zbigniew Długosz
Zygmunt Szot
Stefan Sacha
Semestr VI
----------------
Dziedzictwo, a turystyka
Systemy informacji i rezerwacji w turystyce
Polityka gospodarcza
Międzynarodowe organizacje gospodarcze
Elementy statystyki
Prawo wspólnot europejskich
Atrakcje turystyczne Europy
Międzynarodowy rynek turystyczny
Współczesne systemy polityczne (część II)
Pilotaż wycieczek
Międzynarodowe prawo turystyczne
Systemy informatyczne w zarządzaniu hotelem
Polityka zagraniczna Polski
Transport w turystyce
Semestr V
----------------
Prawo traktatów
Planowanie i programowanie turystyki
E - biznes w turystyce ►Laboratorium◄
Ochrona własności intelektualnej
Domeny kulturowe świata a turystyka
Atrakcje turystyczne krajów pozaeuropejskich
ONZ i organizacje wyspecjalizowane
Standardy obsługi klienta ◄►Konwersatorium◄►
Organizacja i technika pracy biurowej w turystyce ◄►Ćwiczenia◄►
Krajowy rynek turystyczny
Rozwój zrównoważony w turystyce ◄►Do wyboru◄►
Semestr III
----------------
Międzynarodowe stosunki finansowe
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Prawo międzynarodowe publiczne
Międzynarodowa polityka ekonomiczna z elementami ekologii
Nauka o państwie
Współczesne systemy polityczne. cz.I
Międzynarodowa polityka turystyczna
Podstawy marketingu
Atrakcje turystyczne Polski
Historia kultury i sztuki
Języki obce
----------------
Język angielski
Pozostałe języki
Inne
----------------
Wszystko o wszystkim
Międzynarodowe stosunki gospodarcze
Tematy archiwalne
Wolności i prawa obywatelskie w USA
Religie Bliskiego Wschodu
Globalizacja a rozwój regionu
Konstrukcja wniosków wspólnotowych
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Madzia M
Wysłany: Śro 12:20, 05 Mar 2008
Temat postu: Wykład III 04.03.2008
Platon – Idea dobra
Spór o uniwersalia
• Zagadnienie przedmiotów idealnych
• skrajny realizm pojęciowy,
• umiarkowany realizm pojęciowy,
• konceptualizm,
• nominalizm
Podstawowa charakterystyka transcendentaliów
• Każde transdentale musi posiadać własne znaczenie, lecz odnosić się do tego samego desygnatu
• Transcendentalia różnią się pojęciowo, a zasadą ich różnicy jest to, co w bycie
• Transcendentalia są eksplikacją niejasnego pojęcia bytu
• Transcendentalia są zakresowo wymienne
Transcendentalia
• byt -to że jest
• rzecz - „każdy byt jest tym czym jest • zasada tożsamości p tylko wtedy gdy p
• odrębność byt jest odgraniczony od innych bytów , jest zamknięta w sobie , ma granice swojej bytowości zasada wyłączonego środka p lub nie p
• jedność Byt nie jest niebytem niepodzielność bytowa zasada niesprzeczności nieprawda że p i nie p
• Prawda - odniesienie do władzy poznawczej
• Dobro odniesienie do władzy pożądawczej
Cztery przyczyny Arytotelesa
• przyczyna formalna - forma lub istota rzeczy
• materialna - to z czego dana rzecz jest zrobiona, marmur, drewno, ciało zwierząt
• sprawcza lub poruszająca to od czego pochodzi zmiana i ruch,
• celowa - cel lub przeznaczenie rzeczy i działań, jest tym dzięki czemuś każda rzecz jest lub staje się tym czymś, dobro każdej rzeczy
Determinizm
• pogląd zakładający istnienie we wszechświecie uzależnienia stanów późniejszych (skutków) od wcześniejszych (przyczyn),
• ponieważ między zjawiskami zachodzą stałe związki przyczynowe (zasada powszechnej przyczynowości)
• Stanowi podstawę sformułowania teorii nauk przyrodniczych i społecznych
Determinizm
• pogląd zgodnie z którym każde zdarzenie można by przewidzieć, gdyby się znało wszystkie prawa natury i wiedziała dostatecznie dużo o jej wcześniejszych stanach, by móc posłużyć się tymi prawami w przewidywaniu.
Determinista twierdzi, iż nikt nie „może" rozbić nic innego niż to, co faktycznie zrobił.
• „Tak więc, jeżeli ktoś jest deterministą w kwestii postępowania człowieka, to sadzi, że - teoretycznie - już w przypadku zapłodnionej komórki można by w zasadzie, znając wszystkie sytuacje w których rozwijająca się w niej Istota ludzka znajdzie się w życiu, przewidzieć, jakiego rodzaju człowiekiem będzie ona w każdym stadium swego życia, co zrobi i co pomyśli w dowolnym momencie "
Teoria poznania
epistemologia , gnozeologia
dział filozofii zajmujący się prawdziwością i prawomocnością poznania
Klasyczna koncepcja prawdy
• veritas est adaequatio rei ad intelektus
• treści zjawiska musi być podobna do treści myśli
• myśl jest prawdziwa gdy stwierdza, że jest tak i tak i tak właśnie jest
Nieklasyczne definicje prawdy
• twierdzenie prawdziwe – to tyle, co twierdzenie, które czyni zadość kryteriom ostatecznym i nieodwołalnym
• koherencyjna teoria prawdy
prawda to zgodność myśli miedzy sobą, zgodność z innymi tezami uznanymi za prawdziwe
• utylitarystyczna koncepcja prawdy
zdanie jest prawdziwe jeżeli sprawdza się w działaniu
sceptycyzm
• (od gr. skeotyikos = wątpiący)
• stanowisko odrzucające możliwości osiągnięcia pewności w dziedzinie poznania teoretycznego bądź praktycznego
„Tropy” sceptyków
argumen- tacja przeciw możliwości poznania
Pirron 376-286 p Ch.
• Nie znamy natury rzeczy
Powinniśmy
powstrzymywać się od sądów o nich
To da nam spokój ducha
a więc i szczęście
Kartezjusz
• Rene Descartes (ur. 1596 – 1650)
Dwa typy substancji
• Res cogitans
• rzecz myśląca – dusza, świadomości jaźń
• Res extensa
• rzecz rozciągła – materia, świat fizyczny
Zagadnienie źródeł poznania - pierwsze rozróżnienie
• natywizm (genetyczny racjonalizm) i genetyczny empiryzm
• natywizm - niektóre nasze pojęcia i przekonania są nam wrodzone w tym znaczeniu że umysł nasz jest tak urządzony, że takie właśnie a nie inne pojęcia musi utworzyć, do takich właśnie a nie innych przekonań dojść musi - niezależnie od tego co dostarczają mu zmysły
• empiryzm genetyczny - umysł ludzki jest nie zapisaną tablicą (tabula rasa), dopiero doświadczenie wypisuje na niej swoje znaki nie ma niczego w umyśle czego nie byłoby w zmysłach
Zagadnienie źródeł poznania - drugie rozróżnienie
• aprioryzm i empiryzm
• w sporze tym chodzi o to jaką rolę w naszym poznaniu odgrywa doświadczenie
• empiryzm wszelkich odcieni przyznaje doświadczeniu dominująca rolę w poznaniu
• apriorym natomiast podkreśla rolę tzw. poznania apriorycznego tzn. poznania od doświadczenia niezależnego
Stanowiska skrajne
• aprioryzm skrajny: tylko rozum, a nie doświadczenie zaznajamia nas z rzeczywistością (był obecny właściwie tylko w starożytności)
• empiryzm skrajny: wszelkie uzasadnione twierdzenie musi się opierać bezpośrednio lub pośrednio na doświadczeniu nawet twierdzenia matematyczne, czy naczelne tezy logiki są tylko indukcyjnymi uogólnieniami twierdzeń jednostkowych
stanowiska umiarkowane
• (empiryzm i aprioryzm) stwierdzają, że istnieją twierdzenia, które mają pełne uprawnienie do zaistnienia w nauce, a które mimo to nie opierają się na doświadczeniu czyli są twierdzeniami a priori
Stanowiska umiarkowane cd.
• umiarkowany empiryzm uznaje za uzasadnione tylko takie zdania nieempiryczne, które wyjaśniają sens zawartych w nich terminów tzw. zdania analityczne
• aprioryzm umiarkowany twierdzi, że istnieją uprawnione twierdzenia apriori, które nie są zdaniami analitycznymi bo mówią coś o świecie są to tzw. zdania syntetyczne a priori
Kant Proces poznawczy przebiegający według transcedentalnych praw Rozumu
::
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
::
template subEarth by
Kisioł
.
Programosy
::
Regulamin