TURYSTYKA
KRAKOWSKA AKADEMIA
FAQ  ::  Szukaj  ::  Użytkownicy  ::  Grupy  ::  Galerie  ::  Rejestracja  ::  Profil  ::  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  ::  Zaloguj


Wykład II z 26.02.2008 FILOZOFIA

 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum TURYSTYKA Strona Główna » Tematy archiwalne / Filozofia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Madzia M



Dołączył: 16 Lis 2007
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 21 razy
Skąd: Nowy Targ

PostWysłany: Wto 20:43, 26 Lut 2008    Temat postu: Wykład II z 26.02.2008 FILOZOFIA

• Filozofia jako wiedza
• Filozofia (jak cała wiedza) wyrasta z doświadczenia potocznego i empirycznego

• wiedza fundamentalną
pyta o warunki i przyczyny świat empirycznego, pyta o ostateczne nieempiryczne przyczyny świata empirycznego
Bada podstawy (fundamenty) całej naszej wiedzy

• wiedza uniwersalna
tzn. pyta o ostateczne przyczyny i warunki całości

• Wiedza rozumowa.
wszystkie jej wypowiedzi oparte są na rozumie każdy wiec kto ma rozum powinien być kompetentny i powinien rozumieć że i dlaczego jej twierdzenia roszczą sobie pretensje do ścisłości

• Wiedza krytyczna
• stawia pod znakiem zapytania cały nasz świat poznany uprzednio

• Jest krytyką religii, ideologii, nauki, społeczeństwa moralności, zwalcza każdy dogmatyzm

Klasyczna koncepcja filozofii
• traktuje filozofię jako wiedzę autonomiczną (o własnym przedmiocie i odpowiedniej do niego metodzie),
• o charakterze naukowym (racjonalnym), a więc intersubiektywnie komunikatywną i kontrolowalną,
• uzyskaną przy użyciu jedynie naturalnych zdolności poznawczych człowieka,
Klasyczna koncepcja filozofii
• Dotyczy ona tego, co podstawowe i zasadnicze w przedmiocie badanym, ujmuje jego istotę i konieczne uwarunkowania.
• Np.. ostateczne racje (przyczyny) istnienia i ukształtowania bytu
• ostateczne podstawy wiarygodności poznania ludzkiego, ostateczne racje (kryteria) oceny wyników tego poznania jako prawdziwych lub fałszywych.

Klasyczna koncepcja filozofii
• Odrębność przedmiotu i metody gwarantuje odrębność i autonomię poznawczą filozofii klasycznie pojętej.
• Jeśli filozofia podlega jakimś zależnościom i uwarunkowaniom, to mają one charakter przypadkowy lub zewnętrzny i nie wpływają zasadniczo na naturę, treść i wartość wiedzy filozoficznej.

Arystoteles (Met. I, 2, 982a—982b)
• A wiedza i poznanie dla nich samych występuje w największym stopniu w wiedzy o tym, co jest najbardziej poznawalne (kto bowiem poszukuje wiedzy dla niej samej, ten wybierze wiedzę w najwyższym stopniu prawdziwą, a jest nią wiedza o tym, co jest najbardziej poznawalne); najbardziej poznawalne są pierwsze zasady i przyczyny, bo za ich pomocą i dzięki nim wszystko inne się poznaje, ale nie na odwrót. Wiedza zaś, która wie, w jakim celu każda rzecz powinna być wykonana, jest wiedzą najwyższą, wyższą niż jakakolwiek wiedza pomocnicza; tym celem jest dobro każdej rzeczy, jak dla całej natury to co najlepsze.
Tomasz z Akwinu

• W tych rzeczach, które wyznajemy o Bogu, jest dwojaki sposób prawdy. Są bowiem pewne prawdy o Bogu, które przewyższają w. wszelką zdolność ludzkiego rozumu, jak na przykład, że Bóg jest troisty i jeden. Niektóre zaś są takie, że do nich może także dojść rozum przyrodzony, jak na przykład, że Bóg istnieje, że Bóg jest jeden, i inne tym podobne. Udowodnili je o Bogu także filozofowie, kierując się światłem rozumu przyrodzonego.
Pozytywistyczna koncepcja filozofii
• wiąże się ze scjentyzmem, tzn. z poglądem, iż najdoskonalszą, wzorcową postać wiedzy ludzkiej stanowią nauki przyrodnicze typu matematyczno-fizykalnego.
• filozofia nie stanowi odrębnej wiedzy, nie ma własnego przedmiotu i własnych metod. Jest kontynuacją nauk szczegółowych: daje encyklopedyczny przegląd ich teorii, lub zestawia ich wyniki w syntezę,
• Formułowany na gruncie tej koncepcji ogólny pogląd na świat czy wiedzę ludzką chce być uogólnieniem wyników nauk
Lingwistyczna koncepcja filozofii
• klasyczna problematyka filozoficzna, zwłaszcza metafizyczna, bądź wymyka się naukowym badaniom, bądź nie jest jeszcze dostatecznie przygotowana do racjonalnych rozstrzygnięć.
• Racjonalnie możemy zająć się jedynie sposobem mówienia o filozoficznych problemach i ich rozwiązaniach, charakterem i strukturą języka filozofii czy języka filozofów.
• Często problem filozoficzny okazuje się problemem tylko językowym, mającym źródło w nieścisłym lub nawykowym sposobie wyrażania się.


• . 4.112 Celem filozofii jest logiczne rozjaśnianie myśli. Filozofia nie j jest teorią, lecz pewną działalnością. Dzieło filozoficzne składa się zasadniczo z objaśnień. Wynikiem filozofii nie są „tezy filozoficzne", lecz jasność tez. Filozofia winna rozjaśniać i ostro rozgraniczać myśli, które skądinąd są jakby mgliste i niewyraźne.
Ludwig Wittgenstein (Tractatus logico-philosophicus)
• 6.53 Poprawna metoda filozofii byłaby właściwie taka: Nie mówić nic poza tym, co da się powiedzieć, czyli poza zdaniami nauk przyrodniczych - a więc nic poza tym, co z filozofią nie ma nic wspólnego; a gdyby potem ktoś chciał powiedzieć coś metafizycznego, wykazać mu, że pewnym znakom swoich zdań nie nadał żadnego znaczenia. Byłaby to dla niego metoda niezadowalająca -- nie miałby poczucia, że uczymy go filozofii - ale byłaby to jedyna metoda ściśle poprawna
Filozofia jako ideologia
• Karol Marks
• Jak filozofia znajduje w proletariacie swą broń materialną, tak proletariat znajduje w filozofii swą broń duchową, a gdy piorun myśli uderzy w głąb owej naiwnej jeszcze gleby ludowej, dokona się emancypacja Niemców — przemiana ich w ludzi. W Niemczech nie można znieść żadnego rodzaju niewoli nie znosząc niewoli wszelkiego rodzaju.
• Głową tej emancypacji jest filozofia, jej sercem — proletariat. Filozofia nie może się urzeczywistnić bez zniesienia proletariatu, a proletariat nie może znieść siebie bez urzeczywistnienia filozofii.

• Karl Jaspers
• Dzisiaj można chyba mówić o filozofii w podanych niżej formułach; jej sens polega na tym, że:
• dostrzegamy rzeczywistość u jej źródła —
• ujmujemy rzeczywistość w taki sposób, w jaki myśląc obcuję z sobą samym, w działaniu wewnętrznym —
• otwieramy się na zasięg tego, co ogarnia —
• odważamy się na komunikację między człowiekiem a człowiekiem poprzez wszelki zmysł prawdy w miłującej walce nawet w obliczu tego, co najbardziej obce i co zawodzi, cierpliwie i nieustannie zachowujemy trzeźwy umysł.
• Filozofia jest tym, co skupią, przez co człowiek staje się sobą samym, uczestnicząc w rzeczywistości.
Irracjonalistyczna koncepcja filozofii
• traktuje filozofię jako osobiste szukanie sensu świata, lub pozycji człowieka w świecie,

• jako sposób bycia człowieka w świecie poprzez syntetyczne usensownianie świata.


• Filozofia jest ekspresją i samoutwierdzaniem się podmiotu filozofującego.
• Jest sposobem oswajania świata lub oswajania się ze światem.
• Filozofia według tej koncepcji to światopogląd, ogólna postawa życiowa, sztuka bycia.
literatura
Kazimierz Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania Metafizyka, Wydawnictwo Antyk-Fundacja Aletheia, Kety - Warszawa 2003
• Arno Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, przełożył Juliusz Zychowicz, UNUM Kraków 1992
• Józef M. Bocheński, Ku filozoficznemu myśleniu, Wprowadzenie do podstawowych pojęć filozoficznych, przełożył B. Białecki, Warszawa 1986.
• Frederick Copleston Historia filozofii t. I - IX, Warszawa 1991 -2002
• Alasdair MacIntyre, Krótka historia etyki, tłum. Adam Chmielewski, PWN Warszawa 1995
• Mieczysław Krąpiec Ja - człowiek Zarys antropologii filozoficznej, TN KUL Lublin 1974
• Antoni. B. Stępień, Wstęp do filozofii, TN KUL Lublin 1989
• Władysław Stróżewski, Ontologia, Aureus, Znak, Kraków 2003
• Tadeusz Ślipko Zarys etyki ogólnej, WAM Kraków 2002
• Władysław Tatarkiewicz , Historia filozofii t. I-III, różne wydania
• John T. Williams, Kubuś Puchatek i filozofowie, przeł. R. Prinke, Rebis Poznań 1996






Metafizyka (ontologia) definicja
Metafizyka - zajmuje się przyczynami i pierwszymi i najwyższymi zasadami, zajmuje się bytem jako bytem, szukaniem ostatecznych racji bytu.

Jest to nauka czysto spekulatywna i kontemplacyjna

• Metafizyka powstaje z podziwu i zdziwienia, których człowiek doświadcza stając wobec rzeczy.

• Powstaje więc z czystego umiłowania wiedzy, rodzi się z potrzeby poznania ostatecznych racji.

• Arystoteles "Wszystkie inne rodzaje wiedzy mogą być pożyteczniejsze od niej, ale żadna nie może być lepsza"
Kryteria pierwszeństwa filozofii pierwszej
Heraklit i Parmenides
• Pytanie o arche
Ogólny podział określeń bytowych
Substancja i przypadłości
• Substancja - to co nie tkwi w czymś innym i nie jest orzekane o czymś innym
• może istnieć samo przez się lub oddzielone od reszty
• przypadłości

• ilość
• jakość
• relacja
• działanie
• doznawanie
• uwarunkowanie czasem
• umiejscowienie
• ułożenie
• posiadanie
Istnienie i istota
Substancja i przypadłości
Akt i możność
Forma i substancja
Złożenia bytowe
Platon
Metafora jaskini
Przedstaw sobie obrazowo - jako następujący stan rzeczy — naszą naturę ze względu na kulturę umysłową i jej brak. Zobacz: oto ludzie są niby w podziemnym pomieszczeniu na kształt jaskini. W niej oni siedzą od dziecięcych lat w kajdanach; przykute mają nogi i szyje tak, że trwają na miejscu i patrzą tylko przed siebie; okowy nie pozwalają im obracać głów.
Platon – Idea dobra


Post został pochwalony 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum TURYSTYKA Strona Główna » Tematy archiwalne / Filozofia Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
  ::  
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group   ::   template subEarth by Kisioł. Programosy   ::  
Regulamin